Dr Waina

ku bukan sasterawan, bukan karyawan bukan jua wartawan tapi ku ingin berkarya di saat ku terdaya

sayang, izinkan abang kawin lagi

“Sayang, Abang minta izin untuk nikah seorang lagi,”

            Aliyah yang sedang melipat kain,terdiam seketika.
            Mungkin terkedu.
            Adakah pendengarannya kian kabur lantaran usianya yang kian beranjak.

            Adakah dialog tadi hanya dilafazkan didalam TV, sementelah TV juga dipasang.
            Tapi, ahh bukanlah. TV sedang menayangkan iklan Sunsilk, mustahil
            sudah ada siri baru iklan Sunsilk? Dia menghela nafas
            panjang. Dia memandang sekali imbas wajah Asraf Mukmin, kemudian tersenyum.

             Meletakkan kain yang telah siap dilipat di tepi, bangun lantas menuju
            ke dapur. Langkahnya diatur tenang. Segelas air sejuk diteguk perlahan.
            Kemudian dia ke bilik Balqis, Sumayyah, Fatimah. Rutin hariannya,
            mencium puteri-puterinya sebelum dia masuk tidur.
            Dahulu, semasa puterinya kecil lagi, rutin itu dilakukan dengan suaminya. Kini,
            anak-anak kian beranjak remaja. Kemudian, dia menjenguk bilik putera
            bujangnya yang berdua, si kembar, Solehin dan Farihin.

            Pengabisannya dia kembali kepada suaminya. Asraf Mukmin
            hanya diam, membatu diri. Dia amat mengenali isterinya. Jodoh yang
            diatur keluarga hampir 16 tahun yang lepas menghadiahkan dia sebuah
            keluarga yang bahagia, Aliyah adalah ikon isteri solehah. Namun,
            kehadiran Qistina, gadis genit yang menjawat jawatan pembantu tadbir
            kesetiausahaan di jabatannya benar-benar membuatkan dia lemah.

“Kau mampu Asraf, dengan gaji kau. Aku rasa kau mampu untuk beri makan 2 keluarga,” sokongan Hanif, teman sepejabat menguatkan lagi hujah apabila dia berdepan dengan Aliyah.

            ” Abang Asraf, Qis tak kisah. Qis sanggup bermadu jika itu yang ditakdirkan. Bimbinglah Qis, Qis
            perlukan seseorang yang mampu memimpin Qis,”
  masih terngiang-ngiang bicara lunak Qis.

            Akhir-akhir ini, panas rasanya  punggung dia di rumah.  Pagi-pagi, selesai solat subuh, cepat-cepat dia bersiap untuk ke pejabat. Tidak seperti kelaziman, dia akan bersarapan berjemaah bersama isteri dan anak-anak.

Aduhai, penangan Qis gadis kelahiran Bumi Kenyalang benar-benar menjerat hatinya. 

            ” Abang , Aliyah setuju dengan permintaan abang. Tapi, Aliyah nak berjumpa dengan wanita tu,”

Lembut dan tenang sayup-sayup suara isterinya.
Dia tahu, Aliyah bukan seorang yang panas baran. Aliyah terlalu sempurna, baik tetapi ahh hatinya kini sedang mengilai wanita yang jauh lebih muda.

            “Bawa dia ke sini, tinggalkan dia bersama Aliyah selama1 hari saja,boleh?” pelik benar permintaan
            isterinya.

            Hendak dipengapakan apakah buah hatinya itu? Namun, tanpa sedar dia menganguk, tanda setuju. Sebab, dia yakin isterinya tidak akan melakukan perkara yang bukan-bukan.

            Dan hakikatnya dia seharusnya bersyukur. Terlalu bersyukur. Kalaulah isterinya itu wanita lain, alamatnya perang dunia meletus lah jawabnya. Melayanglah periuk belanga. Ehhh, itu zaman dulu-dulu. Zaman sekarang ni, isteri-isteri lebih bijak. Teringat dia kisah seorang tentera yang disimbah dengan asid, gara-gara menyuarakan keinginan untuk menambah cawangan lagi satu. Kecacatan seumur hidup diterima sebagai hadiah sebuah perkahwinan yang tidak sempat dilangsungkan.

Dan dia, hanya senyuman daripada Aliyah.

            “Apa, nak suruh Qis jumpa dengan isteri abang,” terjegil bulat mata Qis yang berwarna hijau.
            “Kak Aliyah yang minta,” masih lembut dia memujuk Qis.

            “Biar betul, apa dia nak buat dengan Qis?”

            “Takutlah Qis, silap haribulan dia bunuh Qis!” terkejut Asraf Mukmin.

            “Percayalah Qis, Aliyah bukan macam tu orangnya. abang dah
            lama hidup dengannya. abang faham,”
Qistina mengalih pandangannya. Mahu apakah bakal madunya
            berjumpa dengannya?

Dia sering disogokkan dengan pelbagai cerita isteri pertama membuli isteri kedua. 
Heh, ini Qistina lah. Jangan haraplah jika nak membuli aku. Desis hati kecil Qistina.

*************************

            Hari ini genap seminggu Qistina bercuti seminggu. Seminggu jugalah dia merindu. Puas dicuba untuk menghubungi Qistina, namun tidak berjaya.

            Rakan serumah menyatakan mereka sendiri tidak mengetahu ke mana Qistina pergi. Genap seminggu juga peristiwa dia menghantar Qistina untuk ditemuduga oleh Aliyah. Sedangkan dia diminta oleh Aliyah bermunajat di Masjid Putra. Di masjid itu, hatinya benar-benar terusik. Sekian lamanya dia tidak menyibukkan dirinya dengan aktiviti keagamaan di masjid Putra.

            Dulu, sebelum dia mengenali Qistina, saban malam dia akan bersama dengan Aliyah serta anak-anaknya, berjemaah dengan kariah masjid. Kemudian menghadiri majlis kuliah agama.
            Membaca AlQuran secara bertaranum itu adalah kesukaannya. Namun, lenggok Qistina melalaikannya.
            Haruman Qistina memudarkan bacaan taranumnya. Hatinya benar-benar sunyi. Sunyi dengan tasbih, tasmid yang sering dilagukan.

Seharian di Masjid Putra, dia cuba mencari dirinya, Asraf Mukmin yang dulu. Asraf Mukmin anak Imam Kampung Seputih. Asraf Mukmin yang asyik dengan berzanji. Menitis air matanya.
Hatinya masih tertanya-tanya, apakah yang telah terjadi pada hari itu. Aliyah menunaikan tanggungjawabnya
seperti biasa. Tiada kurangnya layanan Aliyah. Mulutnya seolah-olah terkunci untuk bertanya hal calon madu Aliyah.

 bipp bipp… sms menjengah masuk ke kantung inbox hensetnya.

“Qis minta maaf. Qis bukan pilihan terbaik untuk abang jadikan isteri. Qis tidak sehebat kak Aliyah. Qis perlu jadikan diri Qis sehebatnya untuk bersama abang,”

Dibawah hensetnya, ada sekeping sampul besar.

            Kepada:

            Asraf Mukmin,

          Suami yang tersayang…

    Asraf Mukmin diburu kehairanan. Sampul berwarna cokelat yang hampir saiz dengan A4 itu dibuka perlahan.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani,

            Salam sejahtera buat suami yang tercinta, moga redhaNya sentiasa mengiringi jejak langkahmu. 
Abang yang dikasihi,
            Genap seminggu sesi temuduga yang Aliyah jalankan pada Qistina. Terima kasih kerana abang membawakan Aliyah seorang calon madu yang begitu cantik.
            Di sini Aliyah kemukakan penilaian Aliyah.

 1. Dengan ukuran badan ala-ala model, dia memang mengalahkan Aliyah yang sudah tidak nampak bentuk badan.  Baju- bajunya memang mengikut peredaran zaman. Tapi, Aliyah sayangkan abang. Aliyah tak sanggup abang diheret ke neraka kerana menanggung dosa. Sedangkan dosa abang sendiri pun, masih belum termampu untuk dijawab di akhirat sana , apatah lagi abang nak menggalas dosa org lain. Aliyah sayangkan abang…

 2. Aliyah ada mengajak dia memasak. Memang pandai dia masak, apatah lagi western food. Tapi, Aliyah sayangkan abang. Aliyah tahu selera abang hanya pada lauk pauk kampung. Tapi tak tahulah pula Aliyah kalau-kalau selera abang sudah berubah. Tapi, Aliyah masih ingat lagi, masa  kita sekeluarga singgah di sebuah restoran western food, abang muntahkan semua makanan western food tu. Lagi satu, anak-anak kita semuanya ikut selera ayah mereka. kasihan nanti, tak makan lah pula anak- anak kita. Aliyah sayangkan abang…

 3. Aliyah ada mengajak dia solat berjemaah. Kelam kabut  dibuatnya. Aliyah minta dia jadi Imam. Yelah, nanti dia akan menjadi ibu pada zuriat abang yang lahir, jadinya Aliyah harapkan dia mampu untuk mengajar anak- anak abang nanti untuk menjadi imam dan imamah yang beriman. Tapi, kalau dia sendiri pun kelam kabut memakai telekung… Aliyah sayangkan abang…

Abang yang disayangi,

            Cukuplah rasanya penilaian Aliyah. Kalau diungkap satu persatu, Aliyah Tak terdaya. abang lebih memahaminya. Ini penilaian selama 1 hari, abang mungkin dapat membuat penilaian yang jauh lebih baik memandangkan abang mengenalinya lebih dari Aliyah mengenalinya.

Abang yang dicintai,

            Di dalam sampul ini ada borang keizinan berpoligami. Telah siap Aliyah tandatangan. Juga sekeping tiket penerbangan MAS ke Sarawak. Jika munajat abang di  Masjid Putra mengiayakan tindakan abang ini, ambillah borang ini, isi dan pergilah kepada Qistina. Oh ya,lupa  nak cakap, Qistina telah berada di sawarak. Menunggu  abang… Aliyah sayangkan abang… Tetapi jika abang merasakan Qistina masih belum cukup hebat untuk dijadikan isteri abang, pergilah cari wanita yang setanding dengan Aliyah… Aliyah sayangkan abang.

            Tetapi, jika abang merasakan Aliyah adalah isteri yang hebat untuk abang.. tolonglah bukakan pintu bilik ni.  Aliyah bawakan sarapan kegemaran abang, roti canai..air tangan Aliyah.

           

 Salam sayang,

            Aliyah Najihah binti Mohd Hazery

           

Tangannya pantas membuka pintu biliknya. Di situ berdiri  Aliyah Najihah bersama-sama hidangan sarapan pagi  kegemarannya. Dia tersenyum!

Benar, tiada isteri sehebat Aliyah isterinya!!! !!

            ************        
            MORAL OF THE STORY :

Bersyukurlah dengan apa yang kita ada. Cinta pada  kecantikan tidak akan kekal selamanya..                     You would only appreciate things when you lost it..

September 25, 2008 - Posted by | Cerita .:Bed Time Stories:., Tazkirah .:Read and Think:. | , , ,

3 Comments »

  1. membuka hati untuk melihat cahaya yang akan menarangi hidup perkawinan biar melap dan terpadam tetapi kesannya masih ditinggalkan….( kenangan terindah ).

    Comment by dara | October 2, 2008

  2. huk..huk..bisa kah lelaki bersikap adil bile ade dua??
    perasaan yg x boleh dkongsi & sukar mentafsir kebahagiaan.
    smue perlukan pengorbanan yang mungkin x siape tahu..
    semoga lelaki d dunia ini semakin matang mentafsir erti hidup yg sempurna😉

    Comment by nurul | October 13, 2008

  3. memang susah nak berlaku adil…..sebab tu para lelaki yg berkeinginn kawen lebih satu, kena tanya diri sendiri…
    tepuk dada, tanya iman….di mana kedudukan dirinya..mampukah adil, mampukah mendidik isteri2 dan anaknya….

    Comment by csakura82 | October 14, 2008


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: