Dr Waina

ku bukan sasterawan, bukan karyawan bukan jua wartawan tapi ku ingin berkarya di saat ku terdaya

mat luv minah?

 

name aku Minah
aku ada balak
name balak aku Mat

kami dah lama kenal
dah lama saling sayang menyayang
kalau lepak sama-sama pun kadang-kadang dah naik bosan

tapi satu hari tu
kami keluar lah jalan-jalan macam biasa
tapi aku terasa lain macam sikit
si Mat bawa aku pergi kedai emas
dia nak beli cincin
hadiah untuk kakak dia katanya

lepas tu dia bawa pergi kedai baju pengantin
nak usha2 baju untuk kakak dia jugak katanya
aku pun ikut saja lah
tapi si Mat beriyer tanya aku yang mana yang aku
paling suka

lepas tu, kami pergi kedai bunga
Mat beli sejambak bunga ros merah
pun untuk kakak dia jugak katanya
aku pun malas lah nak tanya banyak-banyak
same saja jawapan dia dari tadi

tak lama lepas beli bunga itu
tiba-tiba Mat berenti..
dia berdiri tegak memandang ke arah aku..
mukanya agak kemerahan
panas agaknya

tapi dia senyum-senyum..
dan tunduk memandang kasut sendiri
tiba-tiba dia ‘eat a lollipop one knee’
maka secara automatik aku pun teringat lah lagu
avril
“i want to see you eat a lollipop one knee.. marry
me today…”

Mat memanggil nameku..
“Minah…”
sambil menghulurkan cincin dan bunga ros tadi
aku terdiam….
aku terpaku di situ…

perasaanku mula bergelora
sudah terbayang pelamin indah tempat kami
bersanding
tiba-tiba terbaya! dengan keluarga dan anak2
tanggungjawab yang berat terhadap keluarga
sudah bersediakah aku…?

tetapi aku gembira
dalam tak sedar, airmataku mengalir perlahan di
pipi Mat masih tunduk…
dia memanggil namaku lagi sekali
“Minah…”

dalam tangisan kegembiraan aku menoleh ke
arah Mat dan pada masa yang sama juga Mat mendongak
memandang ke arahku
mata bertentang mata..
Mat bersuara…

“Laaaa.. ni kenapa nangis2 ini?? tetiba saja.. gila
apa??
Dah lah orang panggil banyak kali tak jawab..
tolong lah pegang benda-benda ni kejap.. aku nak ikat
tali kasut ini.. cepat lah.. panas
ini.. ishhhh.. susah betul orang sentimental ini…”

Dan aku pun meraung bagai nak gila
malunya aku
kurang asam anda Mat.. bila nak masuk minang ini..??

moral of the story:
-jangan dok dating2 sebelum kawin.
-jangan mudah perasan

November 25, 2008 - Posted by | Laughter is the Best Medicine.:Gelak Ketawa:. |

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: