Dr Waina

ku bukan sasterawan, bukan karyawan bukan jua wartawan tapi ku ingin berkarya di saat ku terdaya

PuTus Cinta?

PUTUS  CINTA??

 

Alamak, isu cinta nie perkara yang biasa sangat dibincangkan..  Nak tak nak, perkataan ‘cinta a.k.a love,’ merupakan salah satu ungkapan keramat terutama mereka yang dilamun cinta.. Ahaks😉

 

Tapi apa jadi bila putus cinta?

 

Ada beberapa STYLE cam mana menghadapi putus cinta.. (agaknya la sebab ni pun hasil pemerhatian diri sendiri yang tak berpengalaman. Muah ha ha)

 

*      Menangis Menangis Menangis  Lagak cam diri sendiri aje yang sedih.

o       Standard, kni cara yang biasa dilakukan bila sedih… tapi biarlah berpada-pada…Alahai, sampai kering air mata tu dibuatnya, membazir tul

 

*      Tunjuk Macho Berpura-pura ‘ok’ tapi padahal tengah ‘sedih’..

o       Tapi ok ke cam nie? Sampai bila nak berpura-pura tue…

 

*      Boikot dia  Kumpul barang-barang ex bf/ ex gf, then buang ataupun koyakkan gambar  dan bakar ataupun pulangkan kat empunya badan.

o       Mungkin terjadi sebab rasa sakit hati melampau-lampau melebihi rasa kasih sayang serta cinta kepadanya sampai tak tertahan rasa nak marah..tapi isk, terubat ke hati dengan cara membenci si dia?

 

*      Bertindak dengan cara agresif Marah + Kutuk si dia, especially bila dia tu dah ada pengganti baru.  (Tak pun, kalu clash disebabkan insan ke3.)

o       nie la cara bila nak tunjuk ketidakpuasan hati secara terang-terangan kerana ditinggalkan.  Mang la marah kalau pasangan tak setia..tapi patut ke marah sampai gaduh sakan?

 

*      Korbankan diri Terima insan lain yang lebih menyayangi diri ini 

o       hipokrit?

 

*      Rileks je Buat tak tahu & cari yang baru

o       ni confirm bila empunya badan tak cinta sgt kat pasangan tu, sebab tu bila dah putus cinta, boleh recover cepat.  Isk isk isk

 

*      Bunuh diri

o       ni kalau tak cukup iman, mang ada je yang buat cam nie

*      Jangan duk buat cam nie, sayang ler kat nyawa tu… iks, isk

 

 

Pendek kata, masing-masing ada cara tersendiri untuk mengatasi masalah putus cinta.. tapi amat sedikit antara kita yang buat style cam nie,

 

ü    Senyum + Berlapang Dada + Redha

o       Terima ujian itu dengan hati yang redha

o       Barangkali dia tu bukan terbaik untuk kita.. ataupun, agaknya kita nie lebih terbaik daripada dia… ahaks, sebab tu Allah nak kasi yang lebih lebih lebih baik lagi untuk jadi pasangan kita.. 

o       SABAR ler

 

ü    Muhasabah diri sendiri

o       Check diri sendiri, mana silapnya..

o       Ntah2 ‘cara’ percintaan tu tak dilandaskan pada syarak Islam..

o       Mungkin pasangan tu membuatkan kita makin jauh daripada Allah dan Islam

 

ü    Bagi EXTRA cinta kepada yang patut

o       Siapa?…tak kan dah lupa kot

o       Pada Allah, rasul, …..islam islam

o       Pada sapa lagi…..tentu pada family especially mak ayah, adik beradik…

 

ü      Banyakkan beramal..amal…amal…

o       Semoga Allah mempermudahkan kekusutan dijiwa dan memberi petunjuk serta menambahkan rezeki, Ameen

 

 

 

 

Doa Usaha Iktiar Tawakal….

 

 

March 10, 2009 - Posted by | Cerita .:Bed Time Stories:., Guide .:Resepi@Petua:. | , ,

2 Comments »

  1. tak kisah putus cinta dengan manusia, jangan sampai putus cinta dengan Allah dan rasul..😉

    Comment by csakura82 | March 10, 2009

  2. hehe…

    Comment by koro2 | November 23, 2010


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: