Dr Waina

ku bukan sasterawan, bukan karyawan bukan jua wartawan tapi ku ingin berkarya di saat ku terdaya

arghhh….tertekan perasaanku

…..Seringkali terdengar hembusan nafas yang kuat dibalik kesunyian… Ku menghela nafas sepanjang-panjangnya seolah-olah ianya dapat membuang semua kegusaran yang berbalut dihati disaat ini.  Arghhhhhhhh, aku stres beb, aku tension, nak meletup kepala gua pikir masalah-masalah…aku bengang daaa, aku blur giler,  what should i do?, apa nie…apa nie….kepala pusing2…ARGHHHHHHHH

stres

Tiap-tiap hari masalah muncul dalam hidupku, tak diminta, tak dipinta ….tapi ianya tak terusir jua.  Puasku memohon, menangis, merintih tapi hatiku tak sepi daripada ujian-ujian..****

***********************************************************************

Itu antara sketsa yang berlaku dalam kehidupan..Kita TAK KAN terlepas daripada masalah.  Agak-agak, boleh tak letak signboard ” NO ENTRY- TROBLE “… muah ha ha,…. but life is not easy like that..Ujian itu tarbiyyah Allah buat kita sebagai khalifahNya dimuka bumi ini..

BAGAIMANA nak BERDEPAN dan MENANGANI MASALAh2 ??

JOM KITA BOIKOT ” stres “  Bagaimana nak buat tu? 

Macam-macam orang, macam-macam ragamnya.. Ye tak?  Memandangkan kita tak boleh elak daripada masalah yang membuatkan kita stres, jadi kita kena belajar kurangkan stres..  Tak kisah cara apa pun, asalkan dapat kurangkan stres, kira ok lah… 

ANDA BOLEH CUBA kurangkan rasa stres dengan cara yang mudah, free of charge.  Antaranya,

ZZZzzz    tidur , tengok TV , main game komputer ataupun Playstation, menggeliat (bukan mendengus @ mengeluh tau!), nyanyi puas-puas, cuci mata dengan pemandangan yang ada banyak warna hijau, ketawa tanpa sebab (sekurang-kurangnya dapat hiburkan hati …tak kisahlah kalu jadi hipokrit pun sekali sekala), chating dengan kawan-kawan, pergi shoping (window shoping ke atau beli-belah sakan ke, tak kisah ler), blogging?? (muah ha ha…), larian marathon ( kalu mampu)..tak pun buat je regangan pada badan….

Apa lagi eK??

 Haa, ini pula cara yang paling ‘afdal’……baguih kalau boleh amalkan..🙂

buat senaman melalui cara perbanyakkan solat dhuha dan solat hajat, baca selawat daripada duk nyanyi lagu-lagu jiwang, baca al-quran takpun dengar je orang baca al-quran, bersedekah, ambil wuduk, berkumpul dengan orang soleh sambil melepak kat surau takpun masjid, shoping beli buku agama

Apa lagi ek??

Pendek kata, boleh dikatakan ada lebih 1001 teknik tapi kita pilihla mana yang paling bersesuaian…..Tepuk dada, tanyalah iman..     hari ni nak buat teknik apa ye…hmmmm

 

 

 

 

August 5, 2009 - Posted by | Guide .:Resepi@Petua:., My Story .:DenTisT:. |

2 Comments »

  1. salam ziarah,

    dahulukala saya pun spt yg ditulis ni, byk stress, kejar itu, kejar ini, sehinggalah saya terjumpa satu hal yg telah merubah segalanya, alhamdulillah….
    saya cuma sibukkan diri saya dengan mencari Cinta, mencari Cinta Abadi, dan segala ketenangan itu datang hari demi hari

    Comment by Aykay | August 11, 2009

  2. 🙂 …hidup kita macam roda, ada masa kita kat atas dan bwh… suka duka tu semuanya rempah ratus dalam kehidupan. Ada tika kita alpa, ada tika kita teringat… Alangkah bertuahnya kerana kita masih diberi peluang untuk mengejar cinta yang hakiki dalam dunia yang makin tua ini….

    alhamdulillah…

    Comment by csakura82 | August 11, 2009


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: