Dr Waina

ku bukan sasterawan, bukan karyawan bukan jua wartawan tapi ku ingin berkarya di saat ku terdaya

TREAT b4 it’s too LATE!

Rawat Sebelum terlambat!

Macam kata peribahasa Melayu, jangan disangka air yang tenang tiada buaya….macam itu jua ingin saya beritahu kepada semua…jangan disangka tunggul gigi yang kecil tak mampu membawa musibah..

 

KENAPA??

kenapa perlu risau…….

APA HEBATNYA TUNGGUL GIGI tu SAMPAI BOLEH MEMBAWA MUSIBAH?

alaaa, kecik je tunggul gigi tu..dah la tak sakit pun…napa perlu cabut kalau tak sakit

 

 

TIPS [bila perlu risau dan dapatkan rawatan SEGERA]:

1) Perhatikan keadaan kawasan yang bengkak

    Bengkak tu makin membesar + merah permukaan kulit serta  

    panas + sakit jika disentuh

 

2) Demam…Petanda perlu makan ubat antibiotik

 

3) Susah buka mulut (tak seluas dulu-dulu) + Selera makan mula

    berkurang.. Petanda perlu dimasukkan hospital

 

4) Mula rasa sesak nafas à terutama bengkak di kawasan rahang

     bawah  Perlu datang segera klinik gigi/kecemasan hospital

 

Kenapa doktor risau sangat nie??

à kerana bengkak yang berada ‘stage’ macam nie boleh membawa MAUT!

 

13 Comments »

  1. nk tnya, brapa kos untk rawatan akar + crown ??
    bg swasta & kerajaan…

    Comment by nurrul | August 7, 2009

  2. salam… saya tak dapat nak bagitahu harga sebenar sebab lain tempat lain kos..bergantung juga kedudukan gigi, samada gigi depan atau belakang

    Swasta: rwtn akar RM300-RM500
    crown RM500-RM700

    Kerajaan : bagi rawatan yang dilakukan oleh pelajar pergigian, semua rawatan free.
    (masalah: senarai menunggu memang panjang, penat nak menunggu)

    Bagi klinik kerajaan (di pekan-pekan), biasanya tak buat rwtn yang susah memandangkan tak cukup peralatan. Ada yang buat rwtn akar, tapi hanya pada gigi depan.

    Diharapkan jwpn saya dapat membantu nurrul.

    Comment by csakura82 | August 8, 2009

  3. gigi sy berlubang n simennya da terbuka..
    sangat sakit tapi takut nk jumpa doc..
    adakah ia akan bawa mudarat?

    Comment by yana | October 26, 2009

  4. gigi sy berlubang n simennya sudah tanggal..
    i`m afraid to see doc..
    adakah ia membawa mudarat?

    Comment by yana | October 26, 2009

  5. Mudarat?…
    🙂

    1) kesian kat gigi…Bila gigi yang ‘berlubang’ dan tak ditampal dibiarkan pada temph masa yang lama, padahal masih boleh diselamat…..

    2) Nasi, kacang dll boleh masuk lubang…seterusnya pada suatu ketika nnti, bersama bakteria terus menyerang saraf gigi…akhirnya gigi akan mati… kesian gigi, kesian kat yana..time tu, baru akan sakit

    3)Jangan takut doktor,….cuba sayangi gigi tu…kesian bila berlubang. At the end, jika tak rawat..yang sakitnya nak tak nak akan terkena pada yana jua..Betul tak?

    Comment by csakura82 | October 27, 2009

  6. salam..doc saya nak tanya..mslah saya ialah..saya ada lagi satu gigi susu yg blom tggal wlaupun umo dah lewat 20-an..so oleh sebab gigi tu blom tggal..tumbuh gigi baru kat dalam..so 1 gigi yg kat depan jd terangkat..so camne saya nak atsi prob ni dan berapa kos klu nak straight kan balik gigi kat dpn tuh..??

    Comment by yoe | January 9, 2010

  7. Yoe;

    Daripada cerita yoe tersebut, saya andaikan gigi yang terangkat tu ialah gigi susu. Disebabkan kekurangan ruang, maka gigi kekal tumbuh pada kedudukan lain (bahagian dalam).
    Buat pengetahuan yoe, akar gigi susu akan menyusut sehingga tertinggal permukaan sahaja, oleh itu saya andaikan itulah puncanya ia menjadi terangkat sikit..

    Nak atasi? cabut gigi susu tersebut(jika betul pada anggapan saya tu)
    Bagi megembalikan gigi kekal pd kedudukan asal, perlu lakukan rawatan braces..

    Comment by csakura82 | January 9, 2010

  8. salam,
    Doc mcamna mahu knal pasti smada gigi 2 mati???

    Comment by yana | March 1, 2010

  9. YANA:
    Gigi mati…. dapat lihat kemungkinn gigi tu ada tampalan besar. mungkin gigi tu ada berubah warna (warna lebih hitam)..ada bengkak pada gusi berhampiran, sakit bile mengunnakan gigi tersebut (ketika gigit) … itu antaranya yang mungkinn Nana sendiri boleh perhatikan di rumah

    Comment by csakura82 | March 19, 2010

  10. salam.. doc,gigi bongsu saya sudah rosak teruk sbbnye dia tumbuh bwh gigi di hadapannye. saya dah g check up. doc kata kena cabut scr pembedahan.. dia nak bg refer letter ke HKL. tapi saya takut n dia pn x paksa saya pegi.. cuma skrg saya nak tahu x pe ke kalu saya biarkan shj gigi tu? n ape effect nye kalu x cabut.. buat masa ni x de rasa sakit da cuma bila mkn ada yg termasuk dlm gigi ni n saya kena kerap brush bhgn tu utk keluarkan sisa2 mknn tersebut..apa pandangan doc? k,thanks.

    Comment by azie | October 28, 2010

  11. ape akibat klu kte biarkan je plak, sy ad plak tp dah lame gler xjumpe dr gg…

    Comment by cullen | November 1, 2010

  12. plak yg keras mjadi karang gigi… seterusnya membawa masalah gusi. Perlu rwtn bersihkn gigi (scaling) jiak sayangkan gigi.

    Comment by csakura82 | November 7, 2010

  13. Nasihat saya: cabut …jangan takut2.. Takut memudaratkan bila awak tgh dlm situasi sibuk (cth: tgh nak exam ke, ngandung ke…apa2 je)..lagipun gigi tu memang dh lubang teruk…hanya tunggu masa untuk sakit

    Comment by csakura82 | November 7, 2010


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: