Dr Waina

ku bukan sasterawan, bukan karyawan bukan jua wartawan tapi ku ingin berkarya di saat ku terdaya

Cinta itu…

Cinta yang hakiki adalah cinta pada Ilahi.

Cinta yang suci adalah cinta antara suami isteri.

Cinta boleh menyemarakkan dan membinasakan semangat diri.

Oleh itu, janganlah terlalu mencintai pasanganmu, barangkali nanti kamu akan terlalu membencinya kelak.

Advertisements

May 22, 2010 Posted by | My Story .:DenTisT:. | | Leave a comment

love iS cinta…

life

October 5, 2009 Posted by | I Luv Islam.:Agamaku:. | , | 5 Comments

think it!

cinta Allah

July 16, 2009 Posted by | Guide .:Resepi@Petua:., Tazkirah .:Read and Think:. | | Leave a comment

PuTus Cinta?

PUTUS  CINTA??

 

Alamak, isu cinta nie perkara yang biasa sangat dibincangkan..  Nak tak nak, perkataan ‘cinta a.k.a love,’ merupakan salah satu ungkapan keramat terutama mereka yang dilamun cinta.. Ahaks 😉

 

Tapi apa jadi bila putus cinta?

 

Ada beberapa STYLE cam mana menghadapi putus cinta.. (agaknya la sebab ni pun hasil pemerhatian diri sendiri yang tak berpengalaman. Muah ha ha)

 

*      Menangis Menangis Menangis  Lagak cam diri sendiri aje yang sedih.

o       Standard, kni cara yang biasa dilakukan bila sedih… tapi biarlah berpada-pada…Alahai, sampai kering air mata tu dibuatnya, membazir tul

 

*      Tunjuk Macho Berpura-pura ‘ok’ tapi padahal tengah ‘sedih’..

o       Tapi ok ke cam nie? Sampai bila nak berpura-pura tue…

 

*      Boikot dia  Kumpul barang-barang ex bf/ ex gf, then buang ataupun koyakkan gambar  dan bakar ataupun pulangkan kat empunya badan.

o       Mungkin terjadi sebab rasa sakit hati melampau-lampau melebihi rasa kasih sayang serta cinta kepadanya sampai tak tertahan rasa nak marah..tapi isk, terubat ke hati dengan cara membenci si dia?

 

*      Bertindak dengan cara agresif Marah + Kutuk si dia, especially bila dia tu dah ada pengganti baru.  (Tak pun, kalu clash disebabkan insan ke3.)

o       nie la cara bila nak tunjuk ketidakpuasan hati secara terang-terangan kerana ditinggalkan.  Mang la marah kalau pasangan tak setia..tapi patut ke marah sampai gaduh sakan?

 

*      Korbankan diri Terima insan lain yang lebih menyayangi diri ini 

o       hipokrit?

 

*      Rileks je Buat tak tahu & cari yang baru

o       ni confirm bila empunya badan tak cinta sgt kat pasangan tu, sebab tu bila dah putus cinta, boleh recover cepat.  Isk isk isk

 

*      Bunuh diri

o       ni kalau tak cukup iman, mang ada je yang buat cam nie

*      Jangan duk buat cam nie, sayang ler kat nyawa tu… iks, isk

 

 

Pendek kata, masing-masing ada cara tersendiri untuk mengatasi masalah putus cinta.. tapi amat sedikit antara kita yang buat style cam nie,

 

ü    Senyum + Berlapang Dada + Redha

o       Terima ujian itu dengan hati yang redha

o       Barangkali dia tu bukan terbaik untuk kita.. ataupun, agaknya kita nie lebih terbaik daripada dia… ahaks, sebab tu Allah nak kasi yang lebih lebih lebih baik lagi untuk jadi pasangan kita.. 

o       SABAR ler

 

ü    Muhasabah diri sendiri

o       Check diri sendiri, mana silapnya..

o       Ntah2 ‘cara’ percintaan tu tak dilandaskan pada syarak Islam..

o       Mungkin pasangan tu membuatkan kita makin jauh daripada Allah dan Islam

 

ü    Bagi EXTRA cinta kepada yang patut

o       Siapa?…tak kan dah lupa kot

o       Pada Allah, rasul, …..islam islam

o       Pada sapa lagi…..tentu pada family especially mak ayah, adik beradik…

 

ü      Banyakkan beramal..amal…amal…

o       Semoga Allah mempermudahkan kekusutan dijiwa dan memberi petunjuk serta menambahkan rezeki, Ameen

 

 

 

 

Doa Usaha Iktiar Tawakal….

 

 

March 10, 2009 Posted by | Cerita .:Bed Time Stories:., Guide .:Resepi@Petua:. | , , | 2 Comments

~Si Kupu Kupu & Si Semut~

 

~Si Kupu Kupu dan Si Semut~

 

 

 

Suatu malam, ketika semut ingin ke kamar, terlihat si kupu-kupu, indah sekali, cantik menari-nari di depan mata semut.  Setiap helaian sayapnya memikat hati si semut, menari-nari melebarkan sayapnya, memikat sesiapa yang melihatnya. 

 

Si semut sedar dirinya hanya semut. 

 

Semut menyeru si kupu-kupu, tapi dia si kupu-kupu yang indah, berbeza dengan si semut..tapi sayang..tika dia menari-nari dia jatuh. 

Semut lihat sayapnya patah..


Semut memandang sayu, lahir dari hatinya perasaan cinta pada si kupu-kupu.  Laksana hebatnya kuasa cinta , si semut lupa dirinya hanya semut, manakan mungkin bersama si kupu-kupu, terbang bersama melayang ke tepi langit, menerajau indah pelangi, merasai kesejukan awan dan bersama menikmati embun malam..

Dengan perasaan sayu si semut berjalan pulang, kembali ke tempat asalnya, jauh dari keindahan alam, jauh dari langit dan bintang yang hanya sesuai untuk si kupu-kupu.  Tetapi tika kaki semut ingin melangkah meninggalkan si kupu-kupu yang terdampar, si kupu-kupu memangil si semut. 

 

Si semut terus melangkah kerana sedar dirinya berbeza dengan si kupu-kupu. 

 

Setiap langkah terasa cukup berat, si kupu-kupu terus mengikut si semut dengan susah payah.  Dengan sayapnya yang patah,dia mengikuti si semut.  Setiap heretan sayapnya di tanah, cukup membuatkan hati si semut pilu.

 

Pilunya hati si semut lantas diangkatnya si kupu-kupu. 

 

Semut memang dilahirkan dengan kekuatan manakala si kupu-kupu dilahirkan dengan kecantikannya.


Bersusah payah si semut mengangkat si kupu-kupu kembali ke tempat semut.  Dalam perjalanan pulang si semut diejek,ditertawa oleh sekalian penghuni rimba.  Sekalian rimba pelik melihat si semut sedang memapah si ratu. 

 

Tidak layak sekali.

 

Si semut kuatkan hati dan semangat

membawa si kupu-kupu kembali ke tempat asalnya.  Akhirnya selamat tiba dan si semut baringkan si kupu-kupu lalu dirawatnya, dicarinya ubat-ubatan bagi merawat sayap yang patah.

Ingin sekali si semut melihat si kupu-kupu sembuh, kembali menari-nari di bawah cahaya bulan.  Dicarinya di seluruh rimba ubat-ubatan yang terbaik. 

 

Jauh sekali..

Setiap peluh dibiarkan mengalir kerana jauhnya si semut berjalan mencari ubat hingga luka kaki si semut.  Kerana hebatnya cinta si semut pada si kupu-kupu, darah yang terkeluar dibiarkan mengalir. 

 

Akhirnya si semut jumpa jua bunga yang mampu merawat sayap si kupu-kupu dan juga helaian daun dari pokok yang sama untuk merawat kaki semut yang luka.

Tetapi semut tiada daya dan masa.  Si semut hanya mengambil bunga untuk dibawa pulang.  Helaian daun terpaksa ditinggalkan kerana si kupu-kupu semakin tenat.  Perjalanan pulang semakin dekat, dengan kaki yang mengalirkan darah, dengan peluh yang memercik, si semut sampai jua..

Si semut dengan penuh perhatian merawat si kupu-kupu  Usaha si semut merawat si kupu-kupu,menyebabkan

 

…….si kupu-kupu turut jatuh hati pada si semut.

 

Si kupu-kupu berkata jika sayapnya sembuh akan dibawa semut melihat keindahan langit.  Si semut berasa gembira mendengar kata-kata si kupu-kupu lalu dirawatnya si kupu-kupu sepenuh hati..dengan kuasa Tuhan si kupu-kupu sembuh jua..

Si semut menangis tanda gembira hingga semut terlupa dirinya turut sakit akibat mencari bunga bagi menyembuhkan si kupu-kupu. Si kupu-kupu terbang dan terus menari-nari di hadapan si semut.

 

Dengan darah yang masih mengalir dari kaki si semut, si semut menyeru hiba, meminta si kupu-kupu mengotakan kata-katanya.
tapi..

si kupu-kupu lupa..dia terus menari-nari..semakin jauh..jauh dari si semut, dan semakin jauh dari pandangan si semut..

 

Si semut ingin mengejar, ingin sekali hati semut mengejar..tapi kaki semut luka berdarah..semakin teruk..tiada daya untuk mengejar..
si semut hiba
..

 

Si semut baring di atas tempat baringnya si kupu-kupu dahulu.. meratap sayu.

 

Dengan linangan air mata, si semut memanggil-manggil si kupu-kupu.. Suara si semut cukup sayu

 

..hingga seluruh alam rimba dan angkasa turut menangis lantaran sayunya suara si semut, kerana alam rimba dan angkasa lah yang menyaksikan daya usaha si semut menyelamatkan si kupu-kupu..

 

Hari berganti hari..

 

 

Si kupu-kupu terus menari-nari di bawah cahaya bulan..

Si semut semakin tenat..Darah membasahi pembaringan si semut, tempat bermula si kupu-kupu dirawat oleh si semut..

 

….Di dalam hati semut, tidak meminta si kupu-kupu membawanya ke langit, tapi cukuplah si kupu-kupu menyapu darah dan peluh yang mengalir tika menyelamatkan si kupu-kupu dahulu.. cukuplah seketika si semut merasa kehangatan sayap indah si kupu-kupu memeluk si semut tika semut diragut nyawanya…

 

Si semut memandang bulan.. mengharap dapat melihat si kupu-kupu menari-nari di depan matanya buat kali terakhir…

 

Si kupu-kupu tiada.. hanya cahaya bulan menyirami tubuh si semut tika nyawanya diragut…….

 

 

Penulis asal : farfenna

Sumber :www.ukhwah.com

 

October 25, 2008 Posted by | Cerita .:Bed Time Stories:., Chosen .:Karya Pilihan:. | , , , , | 4 Comments

::Di Saat Aku Istikharah::

::Di Saat Aku Istikharah::

 

Aku tidak tahu kenapa, jauh di sudut hati ini, kupendam suatu perasaan yang begitu sukar untuk kuluah… Aku mengaku, cemburunya hati ini bila melihat Nurul selalu mendapat jambangan bunga! Wangian jambangan bunga setiap kali ku mengintai bilik bacaannya, menambahkan rasa cemburu… yang hanya menunggu masa untuk ku muntahkan keluar!

 

Ku lihat Salmi, tidak kurang bezanya! Asyik bergayut dengan handsetnya..hampir siang dan malam! “Ayang tengah makan..Abang dah makan ke”… telingaku bagaikan dah bernanah mendengar ucapan-ucapan romantis mereka berdua…!

 

Nak ku kata tentang Amy, Miza, Ain, Huda… Ahhhhh semuanya sama! Di rumah sewa itu,hanya aku saja yang kesepian… hanya aku saja yang keseorangan! Memang aku akui… cinta sesama manusia, tak ke mana akhirnya! Tetapi apakan dayaku… aku juga seorang wanita yang ingin disayangi, ingin dibelai.. aku juga mahukan kata-kata semangat dari lelaki, setiap kali aku menghadapi saat-saat hampirnya peperiksaan. Aku juga mahu bunga, teddybear… mahu perfume… dan aku juga mahu segalanya yang telah dirasai Amy, Miza Ain, Huda dan…..!

 

Seolah-olah aku ditakdirkan hidup keseorangan… menemani kesepian hatiku yang merayu minta diisi segera dengan kasih lelaki….!

 

Kepada Allah jua aku memohon, jalanNya saja pilihanku!

Ya Allah, andainya perasaan ini hanyalah semata-mata nafsu yang tak habis-habis melulu, menggesa…maka kepadaMu kupohon petunjuk…kembalikan hati ini mengingatiMu…hanya Mu!


Ramai juga yang menyapaku,” tak nak ke rasa, berkawan dengan lelaki…” …tapi semua soalan-soalan itu… aku endahkan saja! Umpama masuk telinga kiri… ku keluarkan di telinga kanan!!!


Akhirnya aku kalah …..

Kalah juga pada ajakan kawan-kawan… sehinggalah seorang Nurul memperkenalkan aku dengan seorang lelaki si “A” . umur kami sama, dan kami sama-sama pelajar IPT… Entah kanapa hatiku tiba-tiba setuju… di depan Nurul aku mengangguk tunduk… Nurul tersenyum… melihat telatahku!


Setelah persetujuan aku dan Si “A” diterima, Nurul mengatur perbualan telefonku dengan si “A”… Aku tidak memiliki handset sendiri… jadi terpaksalah menggunakan handset milik Nurul untuk sementara!

Itulah kali pertama aku berbual dengan seorang lelaki sepanjang hidupku! Perbualan selama 8 minit itu, kami tamatkan dengan ucapan salam… tak banyak yang kami borak… sekadar menyentuh hal keluarga… dan butir-butir peribadi… Itu Saja!


“Apakah yang telah aku lakukan Ya Allah! Wajarkah aku memperdengarkan suaraku kepada seorang lelaki? Kenapa… Aku begitu ingin dengan cinta? ………Selang beberapa hari… perbualan telefon antara aku dan si “A”, hatiku merintih hiba… aku, …

Aku Menyesal!

 

Lalu aku membuat keputusan tidak mahu lagi berbual dengan si “A”… aku tidak mahu berkawan dengan lelaki… aku tidak mahu bercinta!” aku mula bertekad… aku yang mulakan semuanya, jadi juga yang perlu hentikannya!

 

Lalu aku istikharah kepada Allah….

Semalaman aku masih tak dapat jawapan! Masuk 2 hari, 3 hari… Alhamdulillah kini ku dapat melihat gambarannya dengan jelas…

 

Dialah Bakal Suamiku… Pembimbingku Dunia Akhirat!

Orangnya tinggi, berjanggut… kulitnya hitam manis… bibirnya tak pernah lekang dengan senyuman! Dia memimpin tanganku menuju suatu tempat yang begitu indah… wangiannya menusuk jiwa dan kalbuku… tempat yang pernah kuimpikan… mungkinkah syurga! Detus hatiku… Selain aku ada dua orang kanak-kanak lelaki memimpin tanganku. Aku hairan dengan mimpi itu! Andai itu jawapan untuk istikarahku… siapa kanak-kanak itu? Mungkinkah anak-anakku.

Aku tersenyum gembira dengan mimpiku malam itu…

Ya Allah…dimanakah suamiku!

 

Suatu hari, Nurul ke bilikku… sebelum aku sempat memberitahu padanya keputusanku tidak mahu berkawan dengan si “A”… Dia hulurkan padaku sekeping gambar foto! …Inilah Si”A”… Dia poskan!” kata Nurul… Ya Allah..! alangkah terkejutnya aku menatap wajah lelaki yang menghiasi gambar foto itu… lelaki itu seperti kukenal… seperti pernah kujumpa sebelum ini… tapi dimana… ingatanku semakin jelas… MasyaAllah dialah lelaki yang hadir dalam mimpiku!  Wajahnya, janggutnya… cahaya di wajahnya… Ya Allah! Berkali-kali aku menampar pipiku… ternyata aku bukannya bermimpi…

“Ya Allah… Dialah jodohku…!


Bermula dari hari itu. Aku sering mendoakan kesihatannya, kebahagiaannya, keselamatannya… Kepada Allah swt aku serahkan dan sandarkan segalanya!”Sehingga ke hari ini… ukhwah itu masih terjalin… masuk bulan ni usianya sudah menjangkau 2 tahun…! Dan dengarlah kalian bahawa ku benar-benar hanyut dalam cinta yang diperkenalkannya…

 

 


Kami sering mengutus surat, tapi tak pernah ia didahului dan diakhiri selain kata-kata hikmah Islamiah, selain dari cerita beberapa tokoh Islam… Kami saling tukar info.. dan segala ilmu darinya… kini dah jadi koleksi peribadi… yang masih kutatap sehingga ke hari ini…


Kami berbual telefon sekali setiap 2 minggu, tapi jangan salahfaham bukan antara aku dan si “A”… tapi antara ibuku dan ibunya… antara ahli keluargaku dan keluarganya…!

Betapa indahnya hubungan yang terjalin ini… Moga ia kekal selamanya…


Adab tidur… makan … dan segalanya masih kuamalkan…! Harijadiku kini juga dipenuhi dengan hadiah,sesuatu yang aku impikan dulu…

Tahun pertama, dia hadiahkan aku senaskah Al-Quran. Aku membalasnya dengan sehelai sejadah…

Tahun ke2 diberinya aku buku agama “Isteri Solehah Igauan Suami” …aku membalasnya dengan senaskah buku agama “Suami Idaman Isteri Solehah”…

Tahun ke3… Harijadiku semakin hampir… dan aku sedang menanti hadiahnya… kerana hadiah darinya begitu berharga… begitu bermakna… malah kupercaya, bukan saja bagiku… tetapi juga bagi semua wanita solehah di luar sana!

Dikala aku menyangka lelaki sejati telah pupus di alam maya ini… di kala itulah kau hadir… membuktikan ada lagi Lelaki sejati…

 

 

Ada lagi Cinta yang diredhai Allah….

 

Walaupun ramai yang meminati si “A” di IPTnya… Tapi aku yakin..Dia Milikku…!  Kerana kuyakin dengan jawapan yang kuperolehi dalam istikharahku… dan aku tidak akan mengalah… aku akan terus berdoa..!

“Ya Allah…Andai dirinya tercipta untukku… menjadi milikku…Baik untuk duniaku… untuk akhiratku… untuk agamaku… maka satukanlah kami dunia   dan akhirat… Ku pohon restu dan keizinanMu selamanya Ya Allah!”


Inilah doaku sejak dirinya ku kenal… dan sehingga hari ini… doa ini masih kupanjatkan… dan sehingga kini jugalah… ukhwah ini masih terbina kukuh… masih utuh…



Bila kupohon sesuatu Yang Baik DariNya…

Dia Selalu Berikanku…

Yang Terbaik!!!

 

(Sumber: http://www.hanan.com.my/article.php?sid=134)

September 28, 2008 Posted by | Chosen .:Karya Pilihan:. | , , , , , , | 5 Comments

Buat mereka yang masih mencari

Suatu hari. Aku mengunjungi madam Kalsom, seorang kaunselor yang tak asing lagi dikalangn pelajar2 UIA. Setelah memakir motor di Mahallah Ashiah. Aku berjalan riang menuju blok pergi. Terasa ingin mendengar sepatah dua taujihad dari madam yang kukenal sejak di bangku sekolah menenagh. Hari ini, beliau bercerita pada tentang sebuah drama Indonesia d TV9 yang kukira menarik untuk dikongsi bersama. Entah apa tajuk dan jalan cerita sebenarnya, tak dapat kupastikan tapi, tajuknya mungkin…= gadis solehah di lamar 4 pria… denagn suara penuh lemak merdu, madam pun bercerita…

Ada seorang gadis yang sangat solehah, ibu bapanya juga org baik-baik..orgnya solehah, cerdik dan cantik, dia rajin beribadah dan sering mlakukan kbaikan…tapi belum pernah dlamar sesiapa..umurnya dah mncecah umur anak dara tua. Dia sering berdoa pada Allah agar dpertemukan jodoh, sentiasa solat dan memohon penuh harap namun taqdir belum myebelahinya…

Akhirnya, dia berjmpa degn seorang ustaz untuk meminta nsihat. Kata ustaz,”untuk mndapatkan jodoh yang baik, kamu hrs mlakukan amalan2 soleh sebagai tambahan kepada perkara2 kewajipan… kamu harus menunaikan solat nawafil selepas solat wajib”.

” itu sudah sentiasa saya lakukan” jawab si gadis.

“jika begitu, sentiasalah berpuasa isnin dan khamis”

“itu juga sering saya lakukan pak ustz”

“jika begitu, kamu hrs sentiasa bersedekah”

“oh, itu jarang2 sekali saya lakukan…baiklah, saya akan lakukannya”.

Keesokan harinya dia meminta izin ibu bapa dan keluar berjalan2..dia melihat org susah dan segera mmberi sedekah. Ketika berjalan pulang dari rumah, ada seorang llaki tertarik hati padaNya dan terus mnuju ke rumahnya. lelaki itu kmudiannya melamar si gadis.

Terjadilah perbincagan si ibu bapa…

“Terima ajalah, orgnya pun soleh”kata si ibu.

“tetapi lelaki itu duda, berumur, anak kita masih gadis lagi”.

“tapi anak kita kan sedih berumur juga, nngak apa-apa”

“kita tanya anak kita”.

Jwblah si gadis…terpulang pada ibubapa, asalkan soleh dan beriman dan boleh mndidiknya. Umur dan duda bukan masalah padaNya…

Si ibu dan ayah menolak lamaran lelaki tersebut. Si gadis berasa sangat sedih. Dia risau tak ada lagi org yang akan melamarnya.Lalu dia mnadah tangan bermohon lagi pada Allah dan terus bersedekah..

Semasa pulang dari masjid dia berselisih dengan seorang llaki yang baru berniaga di kampungnya dengan menaiki van. Llaki muda ini tertarik padaNya dan terus melamarnya. Llaki ini juga seperti llaki tua tadi, perwatakannya baik, sopan santun dan mmpunyai ciri-ciri agama dalam diri. Di samping itu llaki ini juga rajin berniaga dan bekerja.

Berbincanglh sekali lagi si ibu dan bapa..sungguhpun pemuda itu baik, namun entah Kenapa

mereka menolaknya..

Gadis itu sekali lagi patah hati..” Ya Allah, Kenapa sukar sungguh jodohku? Dia menangis hiba…

Namun, dia tetap setia bersedekah di masjid dan melakukan amalan2 sunat dengan harapan,suatu hari nanti, Allah akan menganugerahkannya seorang suami yamg soleh…

Suatu hari, rakan abangnya singgah ke rumahnya.Dia sekadar singgah sebentar untuk bertemu abangnya sementara menunggu penerbangan pulang ke rumahnya di Jakarta kerana dia diminta oleh keluarganya untuk pulang kerana urusan yang penting.Pemuda itu seorang lelaki yang berkarisma, berwajah handsome dan berpelajaran tinggi serta mmpunyai asas agama yang baik juga.

Di rumah, lelaki itu terpandang si gadis dan jatuh hati padanya. Dia mmberitahu hasrat hati kpada abangnya. Si gadis juga merasa gembira…llaki itu pun pulang ke Jakarta..Malangnya, setelah lama menunggu, lelaki itu tidak kunjung tiba. Maka bersedih hatilah si gadis dan meneruskan munajat d tengah malamnya.”Ya Allah, apakah aku bukan perempuan solehah, lantas tidak ada jodoh buatku..Ya Allah, ampunkanlah dosa2ku..Bantulah aku bertemu dengan hikmah2 ujian ini..kurniakan aku jodoh yang soleh..”

Selang beberapa ketika, gadis itu dan keluarganya mndapat khbaran..

-Si duda sudah menikahi seorang janda……

-Lelaki peniaga tadi ditanggap oleh pegawai agama dan polis kerana berniaga vcd lucah. Di dalam van lelaki tersebut dipenuhi gambar2 porno.

-Rakan abangnya pula, rupa-rupanya di minta pulang segera oleh keluarganya kerana ingin menikahkan dia dengan seorang gadis Jakarta.

Sedarlah si gadis, bahawa ketiga3 pria itu bukan jodohnya, mestipun hatinya myukai mereka.Lelaki pertama dan ke3 sebenarnya sudahpun di taqdirkan Allah untuk org lain, maka Allah tidak mnjodohkan mereka untuknya. Sementara, llaki kedua, kelihatan baik dan soleh pada pandangan umum namun bukanlah seorang llaki yang soleh malah mlkukan kmunkarn, maka kerana itulah, Allah mnjauhkan gadis dr keburukan yang tersembunyi…

Suatu hari..si gadis mndapat jemputan dr pihak masjid. Sebuah jemputan khas buat semua penderma2 tetap tabung masjid. Di dalam majlis, terdapat seorang penderma yang warak, handsome dan bijaksana..hatinya telah terpikat pada si gadis.

“Sebelum saudara memanah hati saya, bertanyalah kepada org tua saya”

Akhirnya, segala persetujuan telah pun dicapai…

Janji telah bersimpul ikat.

Menunggu masa dan waktu untuk dimeterai…

Tiba di hari yang di nanti2..si gadis memakai pakaian yang cukup indah, menyerlahkan kecantikan dirinya..para tamu sudahpun memenuhi undangan..pengapit siap sedia menanti…

Lama menunggu, pengantin lelaki belum tiba..

1 jam berlalu

semua di ulit resah, si ibu tidak sudah2 mmbebel..si ayah mula berpeluh2,si gadis menanti penuh debaran..

2 jam berlalu..

tamu mula berbincang sesama sendiri, wajah si ibu penuh kecewa,si ayah mundar-mandir, wajah si gadis muram lagi suram..

masa terus berlalu,makin laju..

pengantin belum kunjung tiba, si gadis, lantas berwudhuk dan menunaikan solat serta memanjatkan doa. Air matanya bercucuran..

“Ya Allah, apakah aku ni sememangnya tidak berjodoh?

“Ya Allah, apakah ini ujianMu buatku?

“Apakah ini yang Kau taqdirkan utukku?

“Jika beginilah sebuah taqdir yang sengaja Kau letakkan untukku…Aku redha,Wahai Allah..Aku redha pada kehendakMu…Aku redha pada taqdirMu…”

Pengantin llaki pun tiba…,sejurus selepas doa ini…

kadang-kadang, dalam hidup kita, akan sentiasa ada perasaan aneh yang datang mengetuk dan mengunjungi hati kita…dan hati kita akan terpanah dengan kebaikan, keindahan, kesolehan dan keluhuran yang di miliki…

Tapi, jika itu bukan jodoh kita, lambat laun ia tetap akan pergi dan berlalu begitu sahaja…

Jika ketika ia bertandang sekadar seperti rama2 yang terbang berehat seketika menghilangkan kepenatan dan kita menggengam perasaan itu dengan sepenuh hati kita, dengan penuh keyakinan melangkaui perbatasan iman, kadang kala ia mengundang duka dan keperitan yang cukup-cukup mndalam…

Semoga kita dapat meneruskan sesi2 doa, memperbanyak amalan2 soleh, sentiasa tawakkal dan redha dengan segala ujian serta kurniaan-Nya……Yakinlah sahabat-sahabat tersayang, Allah swt itu Maha Adil dan Maha Pemurah. Dia akan menghadiahkan kita sesuatu yang terbaik mengikut qadar dan masa yang sesuai untuk kita, provided that….kita berusaha menjauhkan diri dari dosa2 dan kesalahan2 yang mampu kita jauhkan ..

” Alkhabithatu lil khabithin…wal khabithuna lilkhabithat…

perempuan yang berakhlak buruk untuk lelaki yang berakhlak buruk, lelaki yang berakhlak buruk juga untuk perempuan yang berakhlak buruk…

Atthayyibatu litthayyibin. .buat tayyibuna littayyibatt. .

Perempuan yang baik untuk lelaki yang baik…

(an-Nur 26)

===

p/s: Janganlah cepat berputus asa dalam pencarian hidup ini, andai anda terasa kecewa di dalam perjalanan… kerana pasti ada sesuatu yang lebih baik yang Allah telah sediakan buatmu pada masa hadapan… hanya masanya belum tiba, kerana terdapat hikmah di sebaliknya

Dari Abu Hurairah .a bahawa nabi SAW telah bersabda: “Allah sentiasa memperkenankan doa seorang hamba selama doa itu tidak mengandungi (perkara) dosa, (perkara yang) memutuskan silaturrahim dan selama tidak meminta supaya cepat-cepat diperkenankan.” Lalu baginda ditanya oleh seseorang: “Apa maksudnya meminta dicepatkan?” Jawab baginda: “Umpamanya seseorang itu berkata dalam doanya: “Aku telah berdoa. Aku telah berdoa tetapi aku belum melihat doaku diperkenankan. Lalu aku putus asa dan berhenti berdoa.”
(Muslim)

September 11, 2008 Posted by | Tazkirah .:Read and Think:. | | 2 Comments

Suburkan Cintaku

Ya Allah, dengan izinMu,
Telah banyak yang aku lalui
Hingga pernah resah jiwa ini
Hingga pernah gelisah hati ini
Cinta dunia pernah merantai hati
Walau tidak pernah kuzahiri
Dalam sederap langkah perjalanan hidupku

Jika dulu telah Engkau izinkan
Aku merasai kehangatan kasih dalam alpa
Jika dulu Engkau benarkan
Aku menikmati rindu adam kepada hawa
Jika dulu Engkau biarkan
Aku di dalam bahagia yang sementara
Cukuplah wahai tuhanku…

Kerana di sebalik semua itu
Aku pernah kehilangan cintaMu
Pernah gersang jiwaku
Pernah tandus imanku…
Derita itu merobek ketenanganku
Hatiku yang telah retak semakin retak
Solatku tiada lagi khusyuknya
Rukukku tiada lagi ikhlasnya
Sujudku bersama fikiran yang melayang entah ke mana
Tahajjudku sudah tiada serinya
Munajatku sudah hilang air matanya…
Imanku longlai untuk berkata-kata…

Dan Ya Allah
Setelah semua itu aku lalui
Dengan penuh susah, jerih dan payah
Kugagahi jua langkah lemah ini
Berbekal harapan yang tidak pernah mati
Akhirnya kutemui cintaMu yang hakiki
Manisnya kurasai
Bahagia dan ketenangan abadi…

Bersama setiap sedutan nafas
Beriramalah tasbih, tahmid dan takbir
Hati ini bahagia dengan mengingatiMu
Hati ini derita bila melupaiMu
Engkaulah Kekasih dan cinta hatiku
Sekalipun tidak
Aku berasa kecewa kerana dikecewakan
Bahkan hati yang retak kembali pulih
Hati yang merana kembali damai
Hati yang sirna kembali menyinar…

Syukurku padaMu tuhan…
Atas segala kurniaan
Nikmat rasa cinta yang cuma sedikit padaMu ini,
Jangan Engkau lenyapkan,
Jangan Engkau kuburkan
Tapi, suburkanlah cintaku padaMu tuhan…
Biarkan hati ini
Terus mengharap, berpaut dan bergantung padaMu
Kurniakan kepadaku
Sekeping hati yang kuat
Agar ia terus hidup di dalam cahayaMu
Selamanya…

bintubahariyah,
USM Penang.

September 4, 2008 Posted by | Guide .:Resepi@Petua:., Tazkirah .:Read and Think:. | | Leave a comment