Dr Waina

ku bukan sasterawan, bukan karyawan bukan jua wartawan tapi ku ingin berkarya di saat ku terdaya

Aku, Kamu dan Dia

16hb Dis 2010

Tinta buat suami dalam penerbangan ke hk:

AKU, KAMU dan DIA

 

Kata hatiku,

Kucinta dan sayang padamu,

Kurindu bila jauh dari sisi mu,

Tak terlengkap bila terasing, terpisah biarpun seketika.

Kata imanku,

Cinta dan sayangku padamu kerana Dia,

Rinduku padamu pabila bergeloranya kerinduanku pada Dia Yang anugerahkan kamu pada ku,

Kehadiranmu melengkapkan diriku sepertimana Dia memadankan Adam dengan Hawa.

Kataku buat kamu,

Aduhai insan, suami yang diciptakan untukku

Aku isterimu, dari tulang rusukmu yang bengkok,

Biarku selalu dekat dihatimu,  

Lenturkanku dengan cara kehalusan bersendikan ketegasan,

Manjakanku dengan bait-bait kalimah cinta mendalami cinta padaNya,

Pimpinglah ku, didiklah aku

Kekerasanmu jangan sampaiku mudah menjadi patah

Kelembutanmu jangan sampaiku bertambah bengkok

Aku ini terpilih oleh Dia menjadi gandingan untuk kamu

Biarku menjadi suria dihatimu selagi hayat dikandung badan

Izinkanku menjadi yang solehah,

Bidadari syurga dunia dan akhirat

Hanya buatmu, suamiku

 InsyaAllah

 

December 17, 2010 Posted by | My Story .:DenTisT:. | , , | 3 Comments

MANISnya PerCINTAan berULAMkan PerGADUHan

MANISnya PerCINTAan berULAMkan PerGADUHan ……..

 

“Kalau tak gaduh, memang tak sah”…..Betul ke tuuu??

Lalu , upin dan ipin pasti menjawab, “betul, betul, betul”. 

Bergaduh memang merupakan satu rutin harian/mingguan yang boleh berlaku secara seketika, sementara, sekejap ataupun lama tak kira antara kita dengan siapa pun terutamanya, dengan musuh/saingan..tapi, tak jugak. Bukankah makin ‘rapat’ kita dengan seseorang itu, makin mudah untuk kita bergaduh….  Ibubapa? Adik-beradik? Kawan rapat?..dan yang paling pasti, dengan suami/isteri….

I told Mr W (my husband) ,” If we fight or quarrel, please do not make it turn as a big fight…and please pujuk your wife before midnight so that your wife can sleep well, dreaming and thinking about her loving husband“

Persoalannya, Siapa suka bergaduh? Saya tak suka dengan pergaduhan, kacau bilau jiwa dibuatnya.

Seringkali kita mendengar isu antara si lelaki dengan si perempuan.  Dua individu yang mempunyai ciri-ciri keperibadian yang berbeza namun, dengan izin dan takdir Allah Yang Maha Pengasih, si lelaki dan si perempuan yang selalu bertengkar itu dijadikan satu pasangan, membina masjid dan seterusnya memegang amanah serta tangungjawab dalam rumahtangga… 

Sebuah percintaan yang sah disisi Islam merupakan,ikatan “perkahwinan” yang sememangnya tersirat dengan pelbagai ganjaran pahala. 

Siapa sangka, insan yang sentiasa membuatkan kita rasa marah dan sakit hati bakal menjadi seseorang yang teristimewa dalam hidup..Siapa dapat menduga, lelaki/perempuan yang paling kita rasa sesuai dan serasi, bakal memberi seribu masalah dikemudian hari. 

JANGAN kamu menyayangi seseorang secara berlebihan kerana barangkali kamu akan membencinya dikemudian hari nanti….”

Ianya suatu yang normal apabila kebanyakan antara kita mempunyai senarai tentang ciri-ciri pasangan idaman ataupun paling senang saya katakan, masing-masing memang ada ‘checklist’ pasangan idaman yang tersendiri.  Tak percaya?..cuba tanya diri sendiri… 

Contoh:-

Si lelaki mahukan pasangan seperti  “Miss USA”. Ber versatile, bukannya gadis kekampungan …Si perempuan pula biasanya mahukan pasangan gaya ala saterawan ala-ala romantika gitu, gagah perkasa tak pun ala-ala macho. 

Secara keseluruhan, apabila ada 1001 orang manusia maka akan ada 1001 “ciri pasangan ideal”.  Tapi, realitinya “NOBODY IS PERFECT”

Dalam sebuah perhubungan, kita tak sedar yang kita cuba membentuk pasangan pilihan kita menjadi acuan seperti dalam ‘checklist’ pasangan idaman yang diharapkan.  Oleh itu, kita menjadi kecewa dan sedih apabila ianya tak seperti yang diharapkan …

JADI, untuk elakkan daripada terkecewa dan terus bersedih…HENTIKAN mengubah tapi lebih seronok jika kita dapat BERLATIH menerima setiap kelebihan dan kekurangan yang ada pada pasangan dengan hati yang redha. LEARN TO BE GIVE & TAKE…

Yupp, Loving someone is like  a GAMBLING!!!  You can be addicted with it, also it can be annoying but then, still you can not stop it

Bila nak membeli barang, kita pastinya mencari barang yang mempunyai ‘brand’ yang ada jaminan a.k.a warranty.  Macam itu jugalah dalam sebuah perhubungan dalam perkahwinan ini.  Kita sentiasa mahukan ‘jaminan’ untuk bahgia bersama pasangan kita tapi ada jaminan ke bahawa hatinya 100% akan selamanya untuk kita?..Ada jaminan ke yang hati kita sendiri 100% selamanya untuk dia?

MINTA PERHATIAN, ada sapa-sapa boleh bagi jaminan untuk itu?

Jika ada pasangan yang bertanya, jawablah… “insyaAllah”…

Sememangnya tiada pasangan yang mampu memberi jaminan 100% tapi, kita boleh cuba menuju kearah tersebut dengan berlandaskan paksi agama untuk capai kerukunan dalam ikatan sebuah perkahwinan yang diberkati Allah dunia dan akhirat. 

I told Mr. W (my husband) that I want to be his angel in the heaven…   then he said to me that “ You are my angel dear, your are my angel from now on and until in the heaven…insyaAllah”

Apabila bercinta, semuanya manis dan indah…Apabila bergaduh, semua yang manis akan menjadi pahit, kelat, masin TETAPI, apabila makanan itu bernama cinta, lauk pauknya pasti ada yang bernama gaduh…

Maka dengan ini, SAH bahawa percintaan yang manis pastinya berulamkan pergaduhan..

 

Note for my husband:

 Dear Mr. W, thank you for your patience for these 33 days.. I really hope that we can be happily and cherish our times together until the end of our lives..Aminn..

 

June 4, 2010 Posted by | Guide .:Resepi@Petua:., My Story .:DenTisT:. | , , | 1 Comment

waRna & ConTenG, CukuR & ukIr

 

Bila musim sekolah, boleh dikatakan semua orang sibuk nak buat program termasuklah kenduri kendaranya (ye ker imbuhan aku nie) , jalan sini sana, shopping itu ini dan macam-macam lagi. 

Kali ni nak saya nak sok sek tentang ‘warna & conteng, cukur & ukir’hmmm, apa kebenda tu?

Cakap tentang cukur & ukir nie, sebenarnya lebih menjurus untuk sahabat2 wanita, pengantin perempuan, dan sapa-sapa aje yang suka bersolek/berdandan.  Saya sayang sangat kat kaum Hawa nie, sebab saya nie tergolong dalam golongan nie dan rasanya isu nie memang perkara ‘biasa’ dah diketengahkan tapi mungkin dipandang ‘remeh’, tak pun dilihat dengan sebelah mata..

uiks, jangan macam tu ye sahabat-sahabat..

Standard, semua perempuan sukakan kecantikkan..lebih2 lagi bila nak jadi mempelai, nak naik pelamin dan jadi raja sehari.. 🙂 Time ni la nak kena glamour sehabis mungkin, almaklumlah time lain tak lah ‘bermakna’ time wedding sendiri.  Ye tak? 

Kahwin, kahwin. kahwin…seronok je bunyinya…yelah, besar ganjarannya mendirikan perkahwinan..iakan suatu ibadat yang dituntut 🙂

Tapi sayangnya bila perkahwinan itu dicampuri dengan perkara-perkara yang Allah tak suka sehingga boleh menyebabkan kurang ‘keberkatan’…ehm, apa kebenda tu tu?  Di sini, biarlah saya senaraikan antaranya:-

*cukur & ukir alis mata

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:”Allah mengutuk wanita yang bertatu atau minta ditatu, wanita yang mencukur alis dan mereka yang meminta dicukur alis mereka, wanita yang membentuk giginya agar kelihatan cantik dan mereka yang mengubah ciptaan Allah.” (Riwayat Ibnu Mas’ud) huraian http://www.iluvislam.com/v1/hadis.php

*warnakan kuku dengan inai

Al-Imam Yusuf Al-Qardhawi ialah:
Beliau mengatakan bahawa, ulama mengatakan bahawa hukum lelaki memakai inai berada diantara dua hukum, iaitu Makruh dan Haram.Dan kebanyakkan ulama tidak membenarkan lelaki memakai inai kerana ia menyerupai wanita.Sedangkan Nabi Muhammad melarang lelaki menyerupai wanita dan wanita menyerupai lelaki(HR Bukhari).Walaubagaimanapun terdapat kelonggaran,jika lelaki memakai inai untuk tujuan perubatan.Misalnya macam sakit cagu(iaitu bengkak dijari disebabkan potong kuku terlalu dalam), penggunaan inai amat baik untuk merawat sakit ini.Maka hal ini diperbolehkan.

Imam Nawawi berkata dalm kitabnya (Majmuk): Larangan ini adalah kerana warnanya bukan kerna bau wanginya. Bau wangi adalah disunatkan bagi lelaki. Hukum memakai inai bg lelaki adalah sama dengan memakai za’faran.

sumber:http://www.iluvislam.com/v1/forum/viewthread.php forum_id=49&thread_id=604&rowstart=0


love

June 10, 2009 Posted by | I Luv Islam.:Agamaku:., Ibadat, Tazkirah .:Read and Think:. | , , , , , , , , | 3 Comments

ROMANTIK RASULULLAH SAW bersama isterinya

ROMANTIK RASULULLAH SAW bersama isterinya

Marilah kita bersama-sama teladani kisah ROMANTIK RASULULLAH SAW bersama isterinya.

 

****************************
Rasulullah SAW adalah contoh yang terbaik seorang suami
yang mengamalkan sistem Poligami. Baginda
romantik kepada KESEMUA isterinya.

 

Disebutkan satu kisah pada suatu hari isteri-isteri baginda berkumpul dihadapan baginda lalu bertanya “Siapakah diantara mereka (isteri-isteri)  baginda yang paling disayangi”.  Rasulullah SAW hanya tersenyum lalu berkata, “Saya akan beritahu kamu kemudian.”

 
Selepas daripada pertemuan itu, Rasulullah telah memberikan setiap seorang daripada isteri-isteri baginda sebentuk cincin. Baginda berpesan supaya tidak memberitahu kepada isteri-isteri yang lain. Lalu suatu hari mereka berkumpul lagi dan bertanyakan soalan yang sama.
Rasulullah  SAW lalu menjawab “Orang yang paling aku sayangi ialah yang kuberikan cincin kepadanya”.  Isteri-isteri baginda tersenyum  puas kerana menyangka hanya diri mereka sahaja yang mendapat cincin dan merasakan bahawa diri mereka tidak terasing.

Tidak ketinggalan amalan-amalan lain yang boleh dilakukan untuk  mendapat suasana romantik ini Rasulullah SAW ada bersabda yang bermaksud:  “Apabila pasangan suami isteri berpegangan tangan, dosa-dosa akan keluar melalui celah-celah jari mereka”.

Rasulullah SAW selalu berpegangan tangan dengan Aisyah ketika di dalam rumah.  Baginda acap kali memotong kuku isterinya, mandi junub bersama, dan mengajak salah seorang dari isteri baginda pergi musafir (mengikut undian) untuk menambahkan lagi kasih sayang di antara mereka.

 


*************************************

 

Inilah serba sedikit kisah romantik Rasulullah SAW agar dapat kita tauladani dan praktikkan dalam kehidupan berumahtangga. Pada suami-suami yang budiman selepas ini peganglah tangan isteri anda setiap waktu, setiap masa dan setiap saat begitu juga pada isteri-isteri solehah peganglah tangan suami anda bagi menghapuskan segala dosa-dosa.


Pada yang belum berumahtangga tu
cepat-cepatlah mendirikan rumahtangga kerana dengan perkahwinan itu boleh menjamin anda ke syurga.

 


“Ya Allah cantikkanlah akhlak ku seperti mana cantiknya akhlak Rasulullah SAW, tenangkanlah hati ku bagai tenangnya air di tasik, dan serikanlah wajahku bagai bercahayanya bulan purnama di hari berserinya wajah orang-orang beriman…” Aaaammmmmiiiiin Ya Rabbal ‘Alamin

 


Sabda Nabi, ilmu itu milik Tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan, Insya Allah Tuhan akan menggandakan 10 kali kepadanya

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

October 14, 2008 Posted by | Tazkirah .:Read and Think:. | , , , , , , , , , , , , | 2 Comments

Ku Redha dgn KetentuanMu

 

Kisah ini bermula dengan pertemuan 2 orang kenalan melalui org tengah.  Bila hati sudah bersedia memikul tanggungjawab, semuanya akan terlaksana.  Perkenalan lelaki dan perempuan bermula selepas lelaki ini melihat perempuan itu di masjid dan lelaki ini sentiasa mencari perempuan ini dan satu hari dia ternampak perempuan ini sedang bergembira di majlis konvokesyen kawannya.


Dan setelah semuanya selesai
kawan kepada kawan perempuan itu menyatakan bahawa kawan dia ingin berkenalan dengan perempuan itu. Tanpa diduga permintaan lelaki itu diterima oleh perempuan itu. Perkenalan tanpa perempuan itu mengenali wajah lelaki itu dan hanya lelaki itu sahaja yang melihat wajah perempuan itu.


Dan setelah beberapa bulan mereka saling kenal mengenali,
lelaki itu membuat keputusan untuk meneruskan niat yang murni itu dan dalam pada masa itu juga kedua-duanya membuat solat istikharah untuk mendapatkan petunjuk dan mencari jawapan yang sebenar…setelah berkali-kali melakukan solat itu, jawapan yang ditemui adalah sama. Hanya sms penghubungnya dan tidak sekalipun perempuan itu mendengar suara lelaki itu.


Dan lelaki itu berjanji dia akan menerangkan segala-galanya melalui telefon suatu ari nanti…betapa gembiranya perempuan itu mendengar janji itu…janji itu pasti akan terlaksana kerana
lelaki ini seorang yang berpegang pada janji dan seorang yang boleh dikatakan alim…rutin harian sebagai seorang pegawai yang masih baru menjawat jawatan ini selepas tamat belajar adalah hidup dgn cara islam, solat berjemaah dgn kawan2. Menjadi tanggungjawb dia membela nasib keluarga agar dapt hidup senang.


Dan tiba masanya lelaki itu menyempurnakan niatnya.  Setelah selesai berbuka puasa dan diumumkan esok adalah hari raya aidilfitri, lelaki itu pulang ke rumah bersama-sama dengan kawannya. Semasa dalam perjalanan pulang dia mengarahkan kawnya berhenti di suatu tempat dan dia membelikan topup sebanyak RM60 untuk membuat panggilan itu. Bagi lelaki itu panggilan telefon itu amat bermakna bagi dia kerana janji harus ditunaikan.

Malangnya dalam perjalanan pulang mereka cuba mengelak seorang budak yang sedang melintas jalan tapi takdir yang menentukan segala-galanya…mereka berdua terlantar di hospital yang mana seorang cedara di paha dan lelaki itu berada dalm keadaan koma.

Di waktu itu laungan takbir raya bergema di semua tempat tapi dia tidak dapt bersama-sama melaungkan takbir itu…dan di saat dia sedang bergelumang dengan sakaratul maut, janji dia pada perempuan itu tidak tertunai kerana  janji dia dengan penciptanya lebih penting dari janji di dengan perempuan itu. Janji yang telah ditetapkan oleh penciptanya untuk dia kembali ke alam lainpada waktu yang sama.


Akhirnya dia menunaikan janjinya dengan Allah..
terpisah lah roh dari badan walaupun banyak janji lain yang tidak dapt dilaksanakan.., dan di saat itu perempuan itu menantikan lelaki itu mengotakan janji tapi malangnya lelaki tu senyap tanpa berita…Keesokan harinya perempuan itu mendapat berita bahawa lelaki itu di timpa kemalangan pada malam mereka berjanji,TANPA sempat perempuan itu menziarahi lelaki itu untuk melihat wajah lelaki itu, lelaki itu telah meninggalkan perempuan itu buat selama-lamanya

Betapa remuk hati perempuan itu mendengar berita yang pilu di saat org lain sedang berseronok menyambutkan hari raya yang penuh bermakna itu.  Setelah kematian lelaki itu, perempuan itu membaca catatan lelaki tu yang tertera janji lelaki itu pada perempuan itu.

Dalam catatan itu dia sebenarnya ingin melangsungkan perkahwinan secepat yang mungkin kerana TIDAK MAHU lebih banyak perkara yang tidak elok terjadi dek hubungan yang tidak sah. Janji itu membuatkan lelaki itu mengorbankan hajat keluarganya iaitu menggunakan wang hasil titik peluh dari pekerjaannya sendiri.


Katanya dia mengumpulkan duit itu untuk melaksana perkahwinan itu tapi
malangnya duit digunakan juga oleh keluarganya tapi BUKAN untuk urusan lain tapi urusan pengebumiannya….Hajat lelaki itu ingin berjumpa dengan keluarga perempuan dan melihat bakal isteri dengan lebih dekat tidak kesampaian.


Dan di dalam dompet lelaki tersebut terdapat gambar perempuan itu. Gambar itu diambil sendiri oleh lelaki itu semasa majlis konvokesyen pada ari tu tanpa pengetahuan sesiapa walaupun kawan lelaki tersebut.

 

Semuanya sudah ditentukan oleh ilahi.


Terbuktilah bahawa petunjuk hasil dari solat istikharah itu adalah BENAR. 

 

Dalam mimpi itu menyatakan bahawa mereka bersama-sama di jalan yang satu dan apabila terjumpa persimpangan jalan, mereka terpisah.

 

Berpisah di antara dua alam….dan setiap kali takbir raya bergema ingatan itu tidak akan luput.  Qada’ dan qadar telah ditentukan.

 


Betapa
SUKAR untuk mencari orang yang sanggup berkorban demi kita, walaupun kesanggupan itu tinggi melangit, dia BUKAN milik kita.  Dia milik penciptanya….

 

 

Kita mengharap panas sampai ke petang tapi hujan di tengahari &

disebalik hujan kita dikurniakan pelangi yang indah dan jarang dapat dilihat…..

lihatlah disebalik kejadian pasti ada hikmahnya

hadiah yang tidak ternilai.

 

Al-fatihah…

 

sumber: www.raudhah.com

October 11, 2008 Posted by | Cerita .:Bed Time Stories:., Chosen .:Karya Pilihan:. | , , , , , , , , , , , , , , , | 6 Comments