Dr Waina

ku bukan sasterawan, bukan karyawan bukan jua wartawan tapi ku ingin berkarya di saat ku terdaya

waRna & ConTenG, CukuR & ukIr

 

Bila musim sekolah, boleh dikatakan semua orang sibuk nak buat program termasuklah kenduri kendaranya (ye ker imbuhan aku nie) , jalan sini sana, shopping itu ini dan macam-macam lagi. 

Kali ni nak saya nak sok sek tentang ‘warna & conteng, cukur & ukir’hmmm, apa kebenda tu?

Cakap tentang cukur & ukir nie, sebenarnya lebih menjurus untuk sahabat2 wanita, pengantin perempuan, dan sapa-sapa aje yang suka bersolek/berdandan.  Saya sayang sangat kat kaum Hawa nie, sebab saya nie tergolong dalam golongan nie dan rasanya isu nie memang perkara ‘biasa’ dah diketengahkan tapi mungkin dipandang ‘remeh’, tak pun dilihat dengan sebelah mata..

uiks, jangan macam tu ye sahabat-sahabat..

Standard, semua perempuan sukakan kecantikkan..lebih2 lagi bila nak jadi mempelai, nak naik pelamin dan jadi raja sehari.. 🙂 Time ni la nak kena glamour sehabis mungkin, almaklumlah time lain tak lah ‘bermakna’ time wedding sendiri.  Ye tak? 

Kahwin, kahwin. kahwin…seronok je bunyinya…yelah, besar ganjarannya mendirikan perkahwinan..iakan suatu ibadat yang dituntut 🙂

Tapi sayangnya bila perkahwinan itu dicampuri dengan perkara-perkara yang Allah tak suka sehingga boleh menyebabkan kurang ‘keberkatan’…ehm, apa kebenda tu tu?  Di sini, biarlah saya senaraikan antaranya:-

*cukur & ukir alis mata

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:”Allah mengutuk wanita yang bertatu atau minta ditatu, wanita yang mencukur alis dan mereka yang meminta dicukur alis mereka, wanita yang membentuk giginya agar kelihatan cantik dan mereka yang mengubah ciptaan Allah.” (Riwayat Ibnu Mas’ud) huraian http://www.iluvislam.com/v1/hadis.php

*warnakan kuku dengan inai

Al-Imam Yusuf Al-Qardhawi ialah:
Beliau mengatakan bahawa, ulama mengatakan bahawa hukum lelaki memakai inai berada diantara dua hukum, iaitu Makruh dan Haram.Dan kebanyakkan ulama tidak membenarkan lelaki memakai inai kerana ia menyerupai wanita.Sedangkan Nabi Muhammad melarang lelaki menyerupai wanita dan wanita menyerupai lelaki(HR Bukhari).Walaubagaimanapun terdapat kelonggaran,jika lelaki memakai inai untuk tujuan perubatan.Misalnya macam sakit cagu(iaitu bengkak dijari disebabkan potong kuku terlalu dalam), penggunaan inai amat baik untuk merawat sakit ini.Maka hal ini diperbolehkan.

Imam Nawawi berkata dalm kitabnya (Majmuk): Larangan ini adalah kerana warnanya bukan kerna bau wanginya. Bau wangi adalah disunatkan bagi lelaki. Hukum memakai inai bg lelaki adalah sama dengan memakai za’faran.

sumber:http://www.iluvislam.com/v1/forum/viewthread.php forum_id=49&thread_id=604&rowstart=0


love

Advertisements

June 10, 2009 Posted by | I Luv Islam.:Agamaku:., Ibadat, Tazkirah .:Read and Think:. | , , , , , , , , | 3 Comments

UMRAH:tawaf:DO’s & DONT’s

Baitullah

…TAWAF…

Tawaf adalah mengelilingi Ka’bah sebanyak 7 kali, dimulai dari arah yang sejajar dengan Hajar Aswad dan Ka’bah selalu ada di sebelah kiri (berputar berlawanan arah jarum jam).
Syarat tawaf adalah:

  1. Suci dari hadas besar, hadas kecil, dan najis
  2. Menutup aurat
  3. Melakukan 7 kali putaran berturut-turut
  4. Mulai dan mengakhiri tawaf di tempat yang sejajar dengan Hajar Aswad
  5. Ka’bah selalu berada di sisi kiri
  6. Bertawaf di luar Ka’bah

Sedangkan sunah tawaf adalah:

  1. Menghadap Hajar Aswad ketika memulai tawaf
  2. Berjalan kaki
  3. al-idtibâ, yaitu meletakkan pertengahan kain ihram di bawah ketiak tangan kanan dan kedua ujungnya di atas bahu kiri
  4. Menyentuh Hajar Aswad atau memberi isyarat ketika mulai tawaf
  5. Niat.
    Niat untuk tawaf yang terkandung dalam ibadah haji hukumnya tidak wajib karena niatnya sudah terkandung dalam niat ihram haji, tetapi kalau tawaf itu bukan dalam ibadah haji, maka hukum niat tawaf menjadi wajib, seperti dalam tawaf wada’ dan tawaf nazar.
  6. Mencapai rukun yamanî (pada putaran ke-7) dan mencium atau menyentuh Hajar Aswad
  7. Memperbanyak doa dan zikir selama dalam tawaf
  8. Tertib, dilaksanakan secara berurutan

Jenis-Jenis Tawaf:-

Tawaf Haji
Tawaf Umrah
Tawaf Qudum/ Tawaf Ziarah
Tawaf Sunnat
Tawaf Nazar
Tawaf Wada

Nasihat Di Dalam Tawaf:

  1. Ketahuilah wahai saudaraku bahawa Tawaf adalah Tahiyat di Al-Haram dan ia adalah sama seperti sembahyang cuma diharuskan bercakap, oleh sebab itulah ia disyaratkan supaya suci dari hadas besar dan kecil serta menutup aurat.
  2. Elakkan dari berdiri terlalu lama di Hajarulaswad untuk memberi isyarat kerana tindakan sedemikian boleh menyebabkan berlaku kesesakan yang sangat dahsyat.
  3. Elakkan dari bersesak untuk mengucup Hajarulaswad kerana mengucupnya adalah sunat dan tidak menyakiti diri anda serta orang lain adalah wajib, malah perkara wajib lebih patut diikuti berbanding dengan perkara sunat.
  4. Jemaah Haji disunatkan supaya khusyuk dan tenang di dalam tawafnya.
  5. Muwalat (berturut-turut) di antara pusingan-pusingan di dalam tawaf adalah sunat muakkad.
  6. Elakkan diri anda dari mematahkan jari-jari anda supaya mengeluarkan bunyi dan juga menyilangnya di dalam tawaf sebagaimana di dalam tawaf juga makruh makan, minum dan bercakap selain dari berzikir dan berdoa.
  7. Makruh tawaf dalam keadan menahan kencing dan berak atau kentut.
  8. Berhati-hati supaya melakukan tawaf melalui bahagian luar binaan Hijir Ismail, bukan melalui bahagian dalamnya kerana cara yang sedemikian bermakna jemaah Haji melakukan tawaf di sebahagian Kaabah sahaja dan tindakan itu membatalkan pusingan tawaf yang sedang dia lakukan.
  9. Elakkan dari mengangkat suara di dalam tawaf kerana mengangkat suara kadangkala boleh mengganggu orang lain yang melakukan tawaf.
  10. Elakkan dari berlari-lari anak di dalam setiap pusingan tawaf kerana berlari-lari anak adalah sunat pada tiga pusingan pertama tawaf sahaja yang selepasnya disusuli dengan saie.
  11. Sunat berlari-lari anak pada tiga pusingan tawaf yang pertama dan ittiba’ (sopan) di dalam pusingan-pusingan yang lain yang disusuli dengan saie selepasnya.
  12. Wanita tidak disunatkan berlari-lari anak di dalam tawaf begitu juga di dalam saie.
  13. Elakkan dari ittiba’ (sopan) ketika selawat.
  14. Elakkan dari menyentuh maqam Ibramim dan menciumnya kerana perbuatan ini adalah bidaah bercanggah dengan sunnah begitu juga dengan berpegang pada dinding kaabah.
  15. Elakkan dari terlalu berusaha untuk sembahyang di belakang maqam Ibrahim selepas tawaf ketika keadaan terlalu penuh sesak dan harus sembahyang di mana-mana tempat di dalam Masjidilharam.

SOAL JAWAB: ketika tawaf

(1)Adakah sempurna satu pusingan tawaf seorang yang terjatuh semasa melakukannya dan beberapa kali terlepas dari mengirikan bahunya ke Kaabah kerana ditolak?

Jawapan:
Kalau ia yakin bahawa bahu kirinya telah terpesong dari Kaabah semasa ditolak atau terjatuh itu dan ada bahagian tembok Kaabah itu yang tidak sempurna dikelilingi maka hendaklah ia berundur ke belakang untuk menyempurnakan perjalanan tawafnya, jika tidak munkin, hendaklah ia menambah bilangan untuk menyempurnakan tujuh pusingan yang sempurna.

(2)Adakah sah tawaf seorang yang bercakap-cakap atau memberi isyarat kepada orang lain semasa melakukan tawaf?

Jawapan:
Sah tawafnya. Tetapi perbuatannya itu makruh melainkan jika perlu atau bercakap sesuatu yang baik. Sebagaimana sabda Nabi saw yang bermaksud: Bertawaf di Baitullah itu adalah salat (sembahyang), hanya Allah menghalalkan bercakap semasa tawaf, maka sesiapa yang perlu bercakap, bercakaplah dengan sesuatu yang baik.

 

 

sumber:

http://halaqah.net/v10/index.php?topic=5018.0

http://islam.elvini.net/haji.cgi

http://www.dalil-alhaj.com/my/advice.htm

May 20, 2009 Posted by | I Luv Islam.:Agamaku:., Ibadat | , , | 1 Comment

::perbezaan::

 

mazi: Air yang bewarna keputihan ,jernih dan berlendir.Ia keluar disebabkan hasil permainan(alat sulit ataupun sentuhan lelaku dan wanita) dan ciuman. Ia tidak memancut dan tidak menyebabkan keletihan. Kadangkala ia keluar tanpa disedari dan berlaku kepada lelaki dan wanita.


Mani: Air pancutan yang keluar selepas mencapai tahap klimaks.Ia berlaku pada lelaki dan wanita.

Sumber rujukan: wuduk dan solat menurut sunnah dan mazhab syafie oleh Abu ruwais al-syubrawi.

Cara-cara penyucian:

Bagi air mazi:
Cukuplah sekadar merenjis air di tempat yang terkena.
Ini berdasarkan sebuah hadith dari Abu Daud,Ibnu Majah dan al-Tirmidzi.Al-Tirmidzi mengatakan hadiht ini sebagai hadis hassan sahih.
Diriwayatkan dari Sahl bin Hunaif,dia berkata,”Aku selalu menghadapi masalah terlalu banyak keluar mazi.Aku dapat rasakan bahawa akulah orang yang paling banyak mandi junub.Lalu,aku ceritakan kepada Rasullullah saw.Baginda bersabda: Sebenarnya,memadai hanya engkau berwuduk.Aku bertanya: Ya rasullullah saw bagaimana jika ia terkena pakaianku? Baginda menjawab: Memadai engkau mengambil seceduk air kemudian merenjis pada pakaianmu di mana sahaja kamu lihat ada kesan mazi.”

Bagi air mani:
Air mani yang dah kering cukuplah sekadar mengikisnya atau membasuhnya.
Dalilnya:
hadith riwayat muslim:
Aisyah berkata,”Aku mengikis kesan air mani pada pakaian Nabi saw yang telah kering.Kemudian baginda memakainya untuk solat.”

Hadith riwayat bukhari dan muslim:
Aisyah berkata, “Aku membasuh kesan air mani pada pakaian Nabi saw.Kemudian baginda memakainya untuk solat.Sedangkan masih basah(baju yang dipakaii Nabi) kesan air basuhan tu pada bajunya.”

Dalam perkara ini,para ulama berselisih pendapat sama ada air mani perlu dibasuh atau dikikis. Yang paling rajih,ia perlu dibasuh jika ia masih basah,jika sudah kering memadailah dengan mengikisnya kerana tsabit dari perbuatan Saiditina Aisyah.,berdasarkan sebuah hadith yang direkodkan oleh al-Daruqutni, “dari Aisyah : Aku mengikis kesan air mani Nabi saw yang telah kering,dan membasuhnya jika masih basah.”

JIka seseorang terlupa untuk membasuhnya ketika masih basah maka solatnya tetap sah.Kerana terlupa.

 

WaAllahualam….

 

sumber: http://www.iluvislam.com/v1/forum/viewthread.php?forum_id=46&thread_id=1539&rowstart=60

March 31, 2009 Posted by | I Luv Islam.:Agamaku:., Ibadat | , , , | Leave a comment

Ulat.. Ulat..

Saya (Ikhram Husin) pernah belajar dan menetap di bumi Sarawak. Berikut sedikit perkongsian. Mohon sebaran…

Saja nak kongsi dgn sahabat2 ya…Sebagaimana ditontonkan di Majalah 3
minggu lepas perihal ulat mulong. Berikut antara intipati pengajian dpd
Kitab “Sabilal Muhtadin” .

Ulat Mulong

Rupa-rupanya masih wujud kekeliruan dalam masyarakat kita berhubung hukum makan si-at atau ulat mulong atau ulat batang sagu ini.

Dalam mazhab Syafi`i yang diamalkan kita zaman berzaman di rantau sebelah sini, segala macam ulat dihukumkan haram memakannya.

Yang diistisna` (dikecualikan) hanyalah ulat yang terwujud dalam cuka atau buah-buahan yang sukar hendak dibezakan apa lagi untuk dibuang, yang dimakan bersama-sama cuka atau buah-buahan tersebut (yakni lebih tepat diistilahkan sebagai “termakan bersama-sama iaitu yang dimakan adalah buah sedangkan ulatnya ikut termakan sekali”.

Jadi menjadi satu syarat yang ianya dimakan bersama – sama buah tersebut  kerana sukar hendak dibezakan dan dibuang.

Jika ulat-ulat tersebut boleh dipisahkan dari buah-buahan, maka tetaplah hukumnya haram dimakan. Perkara ini dibincangkan dalam kitab-kitab fiqh mu’tabar dalam mazhab seperti “Minhajuth Tholibin” halaman 130 dan 132 serta syarahnya pada “Tuhfatul Muhtaj” juzuk 9 halaman 369 dan 445.

Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari, ulama besar pengarang kitab “Sabilal Muhtadin” dengan jelas pada juzuk 1 halaman 38 menyatakan sebagai berikut:- 

Bahawasanya telah dinashkan oleh ulama atas bahawasanya tiap-tiap ulat, dan jika ada ia suci pada ketika hidupnya sekalipun, HARAM memakan dia.

Ulama-ulama Sarawak termasuklah almarhum Shohibus Samahah Datuk Haji Abdul Qadir Hasan, turut tidak ketinggalan mengeluarkan fatwa mengenai haramnya memakan ulat mulong ini.

Malangnya ada sebilangan kecil masyarakat Islam yang masih tidak mendengar beduk mengenai haramnya makan ulat mulong menurut mazhab Syafi`i.

Kepada penggemar ulat mulong, maka ketahuilah bahawa makan ulat mulong itu adalah haram hukumnya sebagaimana haramnya makan ular dan katak dan beruk dan kera
menurut mazhab Syafi`i.

Jadi eloklah berhenti dan jika dikatakan rasanya seperti rasa udang, maka eloklah beli udang dan makanlah udang.

Al-Haqir ila ALLAH Al-Ghaniy : Ikhram Husin Mohon sebaran

March 18, 2009 Posted by | Ibadat | , , , , , | Leave a comment